“Bij Quercus zijn we elke dag bezig om anderen beter te maken in hun werk. Dan is het extra leuk dat ik ook de kans krijg om mezelf te ontwikkelen, mijn lesbevoegdheid te behalen en nu te kunnen zeggen dat ik docent elektrotechniek ben!” Anton Buist is van jongs af aan al bezig met elektrotechniek en deelt nu zijn kennis met studenten. Benieuwd naar zijn ervaringen? Lees dan verder!
De wens was er al, de mogelijkheden ontbraken
“Dat ik lesgeven leuk vond, heb ik ontdekt toen ik werkte als teamleider elektriciteit en automatisering. Ik stuurde jonge monteurs en stagiaires aan en vond het mooi als ik ze zag groeien. Na een afgeronde opleiding Technische Elektrische Bedrijfsinstallaties op mbo 4-niveau, maar zonder hbo-diploma, dacht ik nooit als docent te kunnen starten. Gelukkig bood Quercus me hiervoor de ruimte! Eind 2021 zag ik de vacature van aankomend docent mét de mogelijkheid om hier mijn lesbevoegdheid te behalen. Een perfecte manier om in te stromen. Na een periode waarin ik meeliep met docenten, het geven van basislessen en een test op hbo werk- en denkniveau, ben ik gestart met het PDG-traject (Pedagogisch Didactisch Getuigschrift). Van Quercus kreeg ik de ruimte om hier een dag per week voor in te plannen. Dit heb ik nu, anderhalf jaar later, succesvol afgerond!”
Altijd weten wat je doet
“Het werken met verschillende niveaus en doelgroepen biedt veel uitdaging en unieke leerervaringen voor beide partijen. Ik weet hoe het is om de switch te maken naar een andere tak, ik ben zelf immers ook een zij-instromer. Dat scheelt, want ik kan me daarom misschien wel nog beter verplaatsen in de studenten. Het is pittig om weer te studeren en lessen te volgen. Wat ik de mannen in mijn klas heel erg meegeef is dat ze een juiste werkhouding hebben, proactief zijn en technische redenaties begrijpen in plaats van zomaar trucjes te volgen. Weet wat je doet en waarom je het doet.”
Lesgeven kost energie, maar levert ook heel veel op
“Als docent moet je allereerst zelf de stof natuurlijk goed begrijpen, het overbrengen op studenten is iets heel anders. Vakinhoudelijk ben je je steeds opnieuw aan het verdiepen, ook ik ben nooit uitgeleerd. Daarnaast ben ik bezig met het voorbereiden van de lessen, het houden van orde en het uitleggen van wat in mijn hoofd dan al zo logisch is. Ik vind het dan zo leuk als ik zie dat het kwartje valt, dat ze ineens antwoorden hebben op complexe vraagstukken. Het eerste lampje dat ze inschakelen en de trotse grijns die daarop volgt, dat zijn de momenten waar ik het voor doe. De combinatie van theorie en praktijk vind ik misschien wel het leukst!”