“Een laagdrempelige sfeer voor leerlingen en docenten, daar draag ik graag aan bij.” Na jarenlange ervaring in de techniek en lesgeven in het reguliere mbo, werkt Maarten-Willem Gronouwe nu als docent bij Quercus Energy Technicians. Hij vindt het super dat hij op die manier invloed heeft op nieuwe technische talenten en dat hij ze dankzij zijn kennisoverdracht klaarstoomt voor een baan in de techniek. Hoe hij dat doet? Dat vertelt hij graag!

Het leukst vind ik kennisoverdracht
“Je moet doen wat je het leukst vindt! In de techniek heb ik verschillende functies gehad, van monteur tot projectmanager. Ik heb me beziggehouden met de telecom, installatie- en elektrotechniek en werktuigbouwkunde. Dat gaf me voldoening, tot ik me wilde richten op dat wat ik nu eigenlijk écht het leukst vond in mijn werk. En dat is kennisoverdracht. Andere mensen klaarstomen voor een baan in de techniek. De techniek blijft leuk omdat het zich blijft vernieuwen, waardoor jij blijft leren. Dat houdt je scherp van geest en zorgt ervoor dat het een uitdagend vakgebied blijft.”

Als docent heb ik invloed op het niveau
“Binnen Quercus ben ik een van de docenten die zich vooral focust op het verzorgen van de technische opleidingen. Anders dan op het reguliere mbo, kiezen de leerlingen er hier heel bewust voor om de techniek in te gaan. Het zijn volwassenen, dat maakt veel verschil.” Volgens Maarten-Willem zit de uitdaging in het vinden van manieren om de kennis die in zijn hoofd zit zo over te brengen bij de ander dat hij of zij het kan toepassen. “Zo mooi om te zien dat het ze lukt om dat wat ze geleerd hebben, in de praktijk te brengen bij hun werkgever. De afwisseling tussen theorie en praktijk houdt het leuk. Je hoort wel eens dat het niveau van opleidingen steeds lager wordt. Als docent heb ik daar nog enigszins invloed op. Ik probeer mijn leerlingen naast kennis ook een juiste werkethos bij te brengen.”

De domme vraag is de vraag die niet gesteld is
“Bij die werkethos hoort dat je op tijd in de les verschijnt, dat je je inzet en dat je niet bang bent om vragen te stellen. Het ergste dat kan gebeuren is dat ik niet meteen een antwoord voor je heb en dat je mij aan het denken zet! In een klas trekken de leerlingen slechts zo’n drie maanden met elkaar op. Dat is relatief kort vergeleken met het reguliere mbo waar een opleiding drie of vier jaar duurt. Ik merk dat leerlingen in het begin aan elkaar moeten wennen en daarom wat terughoudend zijn in het stellen van vragen. Misschien zijn ze bang om gezichtsverlies te lijden ten opzichte van hun klasgenoten. Maar ik heb vaker meegemaakt dat wanneer één persoon de vraag stelt, er meer zijn die op het antwoord zitten te wachten. Gewoon doen dus.”

 

Aansluiten bij de belevingswereld
“Ik kan me goed vinden in de persoonlijke benadering van Quercus, want ik vind het belangrijk om de leerling te zien. Het lesprogramma staat vast, maar daarbinnen probeer ik mijn lessen af te stemmen op het kennisniveau en de stemming van de leerlingen in de klas. Ik leg dezelfde stof nooit op dezelfde manier uit aan verschillende klassen. Ik wil juist aansluiten bij de belevingswereld van de leerling en de klas in kwestie. Op dit moment ben ik betrokken bij drie verschillende klassen. Het liefst werk ik volgens een strakke planning. Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor mijn leerlingen en zorg er dan ook voor dat mijn lessen voorbereid zijn. Dat ik het verhaal goed in mijn hoofd heb zitten en de lesboeken gelezen heb. Afhankelijk van het kennisniveau kan ik heel vakinhoudelijk zijn, of me juist meer richten op de basis en terminologie. De Nederlandse taal speelt hierin een grote rol, gelukkig kunnen de leerlingen bij Quercus ook Nederlandse les krijgen.”

Je staat er niet alleen voor en leert van elkaar
“Als docent in een hecht team van docenten helpen we elkaar. De sfeer is fijn en laagdrempelig, wat het natuurlijk heel makkelijk maakt om die hulpvraag te stellen. Je staat er niet alleen voor en kan van elkaar leren. Zo had ik voordat ik bij Quercus begon nog geen ervaring met hoogspanning. Dat heb ik nu geleerd, en snel ook. Wat ik ook belangrijk en leuk vind is dat we met zekere regelmaat zelf ook examens doen. Zo zien we hoe de leerling erbij zit en ervaren we de stress van een examen. Dat helpt ons om onze lessen beter over te brengen. We geven cursussen op locatie in Ermelo en bij opdrachtgevers door heel het land. Op die manier zie je andere omgevingen en hoor je weer eens iets nieuws. Je kan weer leren van andere verhalen en die meenemen in je lessen. Als anderen daar dan weer van groeien, dan krijg ik daar wel energie van.”