Als docent Elektrotechniek draagt Anton Buist zijn kennis en ervaringen dolgraag over op anderen. De tijd voor iemand nemen en het kwartje zien vallen: dat vindt hij het mooiste aan zijn werk. “Dit vak is zó breed. Dat maakt de basis enorm belangrijk.”

De interesse voor de elektrotechniek zit er bij Anton al vroeg in. “Bestuurbare autootjes, lampjes: eigenlijk alles wat op batterijen draaide, maakte ik als kind al open”, herinnert hij zich. “Ik wilde weten hoe het werkte en hoe het in elkaar zat. Die nieuwsgierigheid is daarna nooit meer weggegaan.”

“Een goede basis voor mezelf creëren, dat vond ik belangrijk”

De keuze voor een vervolgopleiding in de elektrotechniek staat voor Anton dan ook al snel vast. “Een goede basis voor mezelf creëren, dat vond ik belangrijk. Ik kreeg tijdens mijn opleiding continu praktijkvoorbeelden aangereikt door mensen die zelf in het werkveld actief waren. Dat helpt je in dit vak enorm bij het begrijpen en toepassen van de theorie. Het wordt dan minder abstract, waardoor je iets sneller onthoudt.”

Na zijn mbo-opleiding gaat Anton aan de slag bij een aardappelverwerker, waar hij zijn stageperiode ook al had doorlopen. “Bij dat bedrijf kreeg ik te maken met het volledige elektrotechnische spectrum, van ontwerp tot realisatie en onderhoud. We verzorgden de installatie, bouwden zelf de schakelkasten en losten storingen bij de productielijn eigenhandig op.

“Als docent koppel je de theorie zoveel mogelijk aan praktijkvoorbeelden, want dan valt het kwartje sneller”

” Met de jaren ontwikkelt Anton zich tot een ervaren monteur en groeit hij door tot teamleider. “Als je genoeg kennis hebt, word je vanzelf een vraagbaak voor je collega’s”, vertelt hij. “Het is mooi om te zien dat zij meer plezier in hun werk krijgen door jouw kennisoverdracht. Als je dat als leidinggevende stimuleert, ontstaat er vanzelf honger naar meer. Dan zie je iemand echt groeien.”

“Die stimulering vinden we bij Quercus Energy Technicians minstens net zo belangrijk”, vervolgt Anton. “De elektrotechniek is breed en dus ook een uitdaging. Je wilt deelnemers geen trucje leren: ze moeten écht snappen waar ze mee bezig zijn. Als docent koppel je de theorie zoveel mogelijk aan praktijkvoorbeelden, want dan valt het kwartje sneller. Het is mooi om zo bij te dragen aan iemands ontwikkeling.”

Quercus Energy Technicians Elektrotechniek Docent Anton 2

Anton ziet in zijn docentschap nog steeds veel raakvlakken met zijn verleden als teamleider. “Je wilt altijd dat iemand een goed product aflevert, of dat nu op de werkvloer of hier in de praktijkruimte is. In die zin is mijn rol niet veranderd. De structuur en orde die je in je werk moet creëren, verwerken we bij Quercus Energy Technicians ook in het leerproces. Vanuit mijn eigen ervaring weet ik wat er van hen verwacht wordt. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van het eindresultaat.”

“Elke groep en persoon is natuurlijk anders”, erkent Anton. “Er is niet één simpel lesformat dat ervoor zorgt dat iedereen de stof direct opneemt. Dat vind ik tegelijkertijd ook het mooie. Bij wie landt het wel en bij wie niet? Hoe zorg ik ervoor dat iedereen het begrijpt? Ik wil mijn kennis zo goed mogelijk overbrengen, zodat iedereen verder komt. Dat is het allerbelangrijkste. Uiteindelijk hoop ik de monteurs over een paar jaar weer tegen te komen en die groei nog steeds terug te zien.”